Η Φόρμουλα 1 (Formula 1 ή και F1) είναι πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου. To Φόρμουλα στον τίτλο του αγωνίσματος αναφέρεται σε ένα σύνολο κανόνων που πρέπει να τηρούνται από τις ομάδες και τα αυτοκίνητα που παίρνουν μέρος. Για αυτοκίνητα μικρότερων δυνατοτήτων υπάρχουν τα πρωταθλήματα GP2 (αντικατέστησε τη Φόρμουλα 3000 το 2005) και Φόρμουλα 3, τα οποία θεωρούνται "προθάλαμοι" στην πορεία των νέων οδηγών προς τη Φόρμουλα 1. Την ευθύνη για τη διοργάνωση των αγώνων φέρει η FIA, η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου.

Το 1950 η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (Fédération Internationale de l'Automobile), αποφάσισε να διοργανώσει το πρώτο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών με κανόνες της Φόρμουλα 1. Δημιουργήθηκε με την συνένωση επτά ανεξάρτητων αγώνων ταχύτητας (έξι στην Ευρώπη, συν το Indianapolis 500 στις ΗΠΑ). Ο πρώτος αγώνας έγινε στην πίστα του Silverstone, στην Βρετανία, στις 13 Μαΐου και νικητής ήταν ο Τζουζέπε Φαρίνα (Emilio Giuseppe "Nino" Farina) με Alfa Romeo, που τελικά κατέκτησε και το πρώτο πρωτάθλημα.

Αν και αρχικά είχαν κέντρο την Ευρώπη, οι αγώνες, που λέγονται γκραν πρι (grand prix, γαλλικά για μεγάλο βραβείο), γίνονται πλέον σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο. Διάσημες διαδρομές (πίστες) είναι αυτές της Μόντσα στην Ιταλία, το γκραν πρι του Μονακό, το ευρωπαϊκό γκραν πρι στη Βαλένθια της Ισπανίας και αυτό του Σίλβερστόουν στην Βρετανία.

Η Φόρμουλα 1 είναι το ακριβότερο σπορ στον κόσμο, τόσο όσον αφορά τις επενδύσεις που πρέπει να κάνουν οι ομάδες σε τεχνολογία και οδηγούς, όσο και τα εισιτήρια των θεατών. Τα εισιτήρια για κάθε αγώνα είναι από αρκετά έως πολύ ακριβά (ενδεικτικά το 2008 η χαμηλότερη τιμή εισιτηρίου για όλο το διήμερο του αγώνα έχει καθοριστεί στα 300 δολάρια, με την ακριβότερη στα 3000 δολάρια), και μόνον όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα για συχνά - και μακρινά - ταξίδια μπορούν να παρακολουθήσουν περισσότερους από έναν αγώνες το χρόνο.

Στη Φόρμουλα 1 συμμετέχουν αρκετές γνωστές ομάδες - κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως η Φερράρι, η Ρενό, η Μακλάρεν-Μερτσέντες, η BMW. Ο πιο διάσημος οδηγός των τελευταίων χρόνων είναι ο Μίχαελ Σουμάχερ ο οποίος έχει κατακτήσει επτά πρωταθλήματα. Άλλοι γνωστοί σύγχρονοι οδηγοί είναι οι Λιούις Χάμιλτον, Φερνάντο Αλόνσο, Τζέισον Μπάτον και Φελίπε Μάσσα. Οδηγοί που επίσης έγραψαν ιστορία στο άθλημα ήταν οι Άιρτον Σένα, Νέλσον Πικέ, Αλαίν Προστ, Νάιτζελ Μάνσελ, Τζάκι Στιούαρτ, Ζιλ Βιλνέβ, Νίκι Λάουντα, Φιλ Χιλ, Τζιμ Κλαρκ, Στέρλινγκ Μος και Τζακ Μπράμπαμ. Σε ακόμη παλαιότερες εποχές πολύ μεγάλοι οδηγοί θεωρούνται ο Αργεντινός Χουάν Μανουέλ Φάντζιο και ο Ιταλός Τάτσιο Νουβολάρι.

Ο λόγος των επενδύσεων σε αυτό το τόσο δαπανηρό άθλημα είναι η δοκιμή νέων τεχνολογιών με τελικό στόχο την άμεση χρησιμοποίησή τους σε οχήματα παραγωγής. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι η χρήση του δισκόφρενου έγινε για πρώτη φορά στον αγώνα του Λε Μαν από την Τζάγκουαρ.



Add To Facebook Add To Twitter